Co może powodować poranne bóle pleców?

plecy

Do gabinetu bardzo często zgłaszają się pacjenci z bólem kręgosłupa po przebudzeniu. Mrowienie rąk, zawroty głowy czy ból promieniujący do nóg to tylko kilka najczęściej wymienianych objawów. Przyczynę problemu dostrzegają w niewygodnym materacu, złej pozycję podczas spania lub nieprawidłowo dobranej poduszce. Przyczyny zazwyczaj są zupełnie inne.

Choroba krążków międzykręgowych
Krążki międzykręgowe lub inaczej dyski są to struktury zbudowane z pierścienia włóknistego oraz jądra miażdżystego, które znajdują się między kręgami. Ich zadaniem jest amortyzacja wstrząsów oraz obciążeń działających na nasz kręgosłup, jak również umożliwiają nam ruchomość np. rotację czy zgięcie.  Z wiekiem nasze krążki międzykręgowe ulegają odwodnieniu oraz obniżeniu.  W skutek dehydratacji pojawiają się przepukliny, które to powodują ucisk na nerwy, ból oraz wiele objawów neurologicznych takich jak mrowienie czy niedowłady kończyn.

ból szyi

Przyczyny zmian zachodzących w krążkach to m.in.
-zwyrodnienia stawów kręgosłupa
-utrata wody w skutek wieku
-brak ruchu
-zła pozycja przy pracy (dźwiganie przedmiotów na prostych kolanach lub praca przy komputerze z głową wysuniętą do przodu)
-urazy (wypadki komunikacyjne)
-przeciążenia (dźwiganie ciężkich przedmiotów, długotrwała praca siedząca)

Objawy choroby dyskowej:
-ból promieniujący w kierunku kończyn (do bioder, kolan lub stóp) który może się nasilać podczas wstawania, siedzenia lub poruszania
-mrowienie palców
-drętwienie rąk lub nóg
-niedowłady (opadanie stopy lub wypadanie przedmiotów z rąk)
-osłabienie siły mięśniowej
-sztywność

Jakie kroki należy podjąć?
-wizyta u fizjoterapeuty (terapia manualna, edukacja pacjenta, ćwiczenia do wykonywania w domu)
-wzięcie porannego ciepłego prysznica aby rozluźnić napięte mięśnie
-ćwiczenia rozciągające po przebudzeniu
-zmiana pozycji podczas pracy