Terapia czaszkowo-krzyżowa

Za ojca terapii czaszkowo-krzyżowej uważa się Williama Gardner Shuterland, DO (1873-1954) amerykańskiego lekarza osteopata, ucznia Andrew Taylora Stilla.

Terapia czaszkowo-krzyżowa jest jedna z technik osteopatycznych opracowaną ok roku 1932. Charakterystycznym dla tej techniki jest delikatny nacisk wywierany przez terapeutę na tkanki w celu wyczucia zachodzącego w nich rytmu „pierwotnym rytmem”. Proces ten określany jest mianem nasłuchu.

Techniki te wpływają na funkcjonowanie fizjologicznego układu ciała zwanego układem cranio-sakralnym (czaszkowo-krzyżowym) w którego skład którego wchodzą:

• Opony mózgu i rdzenia kręgowego
  • Kości będące w bezpośrednim kontakcie z oponami
  • Tkanka łączna będąca w kontakcie z oponami
  • Płyn mózgowo-rdzeniowy
  • Inne tkanki będące w kontakcie z rytmiczną produkcją i resorbcją płynu mózgowo-rdzeniowego.

Układ ten odpowiada za prawidłowy rozwój oraz funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego, a zmiana funkcjonowania tego systemu wpływa także  na  funkcję układu mięśniowego, powięziowego, kostnego, endokrynologicznego, pokarmowego, oddechowego, limfatycznego, itd. Z drugiej strony każdy z powyższych układów może wpływać na prawidłową funkcję układu cranio-sacralnego.

Wskazania:

• bóle i zawroty głowy o znanym i nieznanym podłożu
  • bóle kręgosłupa
  • bóle różnych części ciała
  • zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego, tym: zespół jelita wrażliwego, wzdęcia, biegunki, zaparcia,
  • nerwice
  • kłopoty z koncentracją
  • nadpobudliwość u dzieci i dorosłych
  • stres, depresja
  • urazy powypadkowe
  • nawracające choroby u dzieci i dorosłych
  • dysleksja