Terapia punktów spustowych

Terapia punktów spustowych jest to forma terapii skupiająca się na rozluźnieniu konkretnych punktów zlokalizowanych na mięśniach każdego człowieka. Punkty spustowe są to wrażliwe na dotyk miejsca w tkankach miękkich, reagujące tkliwością i bólem na bodźce uciskowe. Powstają w wyniku długotrwałych przeciążeń lub traumatycznych uszkodzeń spowodowanych hipoksją. Niedobór tlenu powoduje zablokowanie skurczu włókien mięśniowych w tym konkretnym miejscu. Miejsca te są na mięśniu palpacyjnie wyczuwalne. Prowokacyjny ucisk na nie może wywołać ból nieadekwatny do siły ucisku. Ból ten może występować zarówno w miejscu znajdowania się punktu spustowego, ale również może być przeniesiony na inne obszary ciała. Inne zmiany, które mogą zostać wywołane przez punkty spustowe to mrowienie, drętwienie, osłabienie siły mięśniowej, ograniczenie ruchomości, zaburzenia propriocepcji i koordynacji, a także autonomiczne reakcje wegetatywne. Suma objawów wywołanych przez pojedynczy aktywny punkt spustowy jest określana jako „mięśniowo-powięziowy zespół bólowy”. Poprzez celowaną terapię punktów spustowych można z reguły usunąć patologię, nawet tą istniejącą od dłuższego czasu.