Kiedy wykorzystywane jest suche igłowanie?

wprowadzanie igieł pod skórę

Tradycyjna fizjoterapia nie zawsze bywa skuteczna na tyle, by pozbyć się wszystkich problemów bólowych czy dyskomfortu mięśniowego. Nie zawsze jest też możliwość wykonania głębokich masaży rehabilitacyjnych, likwidujących głęboko położoną sztywność mięśniową. W takich sytuacjach możliwe jest jednak zastosowanie igłoterapii, tzw. suchego igłowania.

Na czym polega suche igłowanie?

Metoda suchego igłowania to zabieg z zakresu leczenia manualnego, polegający na wykorzystaniu specjalnych, cienkich igieł, wprowadzanych pod skórę w celu nakłucia określonych punktów spustowych lub obszarów, występujących w pasmach mięśniowo-powięziowych, a odznaczających się dużą wrażliwością, sztywnością oraz spięciem, powodującym ból i dyskomfort. Punkty spustowe, w których lokują się dolegliwości bólowe są wyczuwalne w postaci twardych obszarów tkankowych, często o wyczuwalnej w trakcie badania palpacyjnego, grubości.

Zabieg wykonywany może być jedynie z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa oraz przez osoby doświadczone, dzięki czemu znacząco zwiększa się jego skuteczność.

Kiedy warto zdecydować się na zabieg suchego igłowania?

Wskazaniem do stosowanie igłoterapii są skurcze i bóle punktów spustowych, których przyczyną mogą być zaburzenia pracy układu nerwowego, nadmierne napięcia i przeciążenia tkanek, długotrwały stres. Bolesne napięcia mięśniowe mogą się też pojawić w przypadku braku właściwego poziomu składników mineralnych, odpowiedzialnych za struktury mięśniowe.

Metoda suchego igłowania dobrze sprawdzi się w przypadku innych schorzeń, takich jak zespół cieśni nadgarstka, łokieć tenisisty, napięciowe bóle głowy, bóle kręgosłupa, kolan czy zespół bolesnego barku. Decyzja o zastosowaniu igłoterapii musi być każdorazowo skonsultowana z lekarzem oraz doświadczonym rehabilitantem.